Blog

Vedd vissza az irányítást a fénykörnyezeted felett!

2021.10.21 00:00
Vedd vissza az irányítást a fénykörnyezeted felett!

Október a Látás Hónapja. Ehhez kapcsolódóan szeretnénk visszatérni egy nagyon fontos és napjainkat igen meghatározó témakörre, a kékfényre. Mi a helyzet például a kékfény nemcsak egyénünket, de a világot érintő hatásával? És egyáltalán hogyan mérsékelhetjük a kék fényeket napközben?

Barát vagy ellenség?

Az ősi időkben, az emberek számára a napfény és a tűz jelentette a fényforrást, illetve a napfény beesési szöge határozta meg az emberek természetes alvás-ébrenlét ciklusait. A vadászó és gyűjtögető törzsek a nappal együtt keltek és a naplementével feküdtek, vagyis életritmusukat nem bolygatta meg a technikai eszközökből áradó mesterséges fény.

Persze a nap által kibocsátott fénysugarak is tartalmaznak kékfény-hullámokat, azonban ezek segítenek szabályozni a cirkadián ritmusunkat, hiszen más egyéb hullámhosszúságú fénnyel együtt vannak jelen.

MANAPSÁG VISZONT IDŐNK TÚL NAGY RÉSZÉBEN VAGYUNK MESTERSÉGES, ERŐS KÉKFÉNYNEK KITÉVE, AMELY NEGATÍVAN BEFOLYÁSOLJA EGÉSZSÉGÜNKET ÉS TELJESÍTMÉNYÜNKET.

A mesterséges fényforrások megvilágítják otthonainkat, munkahelyünket, az edzőtermeket, bevásárlóközpontokat és még sorolhatnánk. Gondoljunk csak bele, hogy a LED kijelzőkkel rendelkező digitális készülékek használata során a kékfény szó szerint a kezünkben koncentrálódik és közelről arcunk felé irányul! Még ha csak egy könyvet olvasunk, akkor is olyan mesterséges fényben tesszük, amely drasztikusan több kékfényt bocsát ki, mint a természetes napfény.

Napjainkban tehát jelentősen felborult a természetes- és a mesterséges fény viszonya, amely komoly hatással van szervezetünkre:

  • Alvásproblémák a melatonin hiánya miatt

A túl sok kékfény komoly alvásproblémákat okozhat a melatonin hiánya miatt.

Mi az a melatonin? Ez tulajdonképp az alvási ciklusunkat irányító, tobozmirigyben termelődő hormon, amelyet jelentősen befolyásol a nap természetes fény-sötétség ritmusa. Ha a napsugárzás az esti órákban csökken, akkor a test elkezdi a hormontermelést, és lassan, de biztosan kikapcsol.

SZÁMOS TANULMÁNYBAN KIMUTATTÁK, HOGY MESTERSÉGES FÉNYKÖRNYEZET HATÁSÁRA SZERVEZETÜNK VISZONT MÁR NEM KAPJA MEG TERMÉSZETES MÓDON AZT A MELATONIN MENNYISÉGET, AMELY A NYUGODT ALVÁSHOZ SZÜKSÉGES!

  • Hanyatló teljesítmény, fejfájás, koncentrációhiány

Akinek a munkájából adódóan sokat kell monitor előtt ülnie, napi szinten érezheti magán a kékfény károsító hatásait. A kékfény gyakorlatilag elveszi tőlünk azt az energiát, amire a hatékony munkavégzéshez és a megfelelő koncentrációhoz szükségünk lenne.

  • Súlyos látásromlás

Az elektronikus eszközök fénye károsíthatja a retinát, hosszabb távon pedig akár olyan súlyos egészségügyi problémához vezethet, mint a makuladegeneráció. A számítógépes látás szindróma szintén gyakorta használt kifejezés, amely sajnos egyre több embert érint. Ez tulajdonképp a számítógépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek és egyéb elektronikus eszközök (túlzott) használatának köszönhető szemészeti és egyéb mozgásszervi problémák összefoglaló megnevezése.

Tovább ronthatunk a helyzet súlyosságán, amikor nem megfelelő távolságból olvassuk a monitort, rossz fénybeállításokat alkalmazunk a kijelzőkön, rossz ülőhelyzetben vagyunk, vagy éppen nem ideális fényeket használunk a szobában. A számítógépes látás szindróma, avagy digitális szemfeszültség leggyakoribb tünetei a fejfájás, életlen látás, pirosas és száraz szemek.

Tekintsünk messzebbre – a fényszennyezés hatása a világunkra

Ha a saját környezetünktől szeretnénk messzebb is vizsgálódni, érdemes a mesterséges fények bolygónk egészére gyakorolt hatását áttekinteni. Be kell látnunk, hogy az éjszakai, csillagokkal tarkított égbolt látványa bizony már nem adatik meg mindenkinek világszerte. Rohanó világunkban, az urbanizáció és a technológiai forradalom hatására ez már valóságos kiváltságnak számít, a fényszennyezés jelensége pedig csak egyre rohamosabb mértékben nő tovább.

Az utcai lámpák, kivilágított épületek, hatalmas felhőkarcolók, digitális reklámplakátok mind-mind zavaró tényezőként hatnak az emberekre. Elég csak arra gondolni, hogy az éjszakai vezetés során egy villanó élénk fény, vagy akár egy szemből érkező jármű mennyire megnehezíti látásunkat.

Az élővilág számára sincs ez másképp, a mesterséges fények fokozottan befolyásolják többek között a madárvilág életvitelét. A költőterület-választást, az éjszakai aktivitást, az alvásciklusok hosszát, az énekesmadarak énekének időpontját, vonulását, szaporodását és fennmaradását is megváltoztatja a nagymértékű mesterséges fénynek való kitettség.

Hogyan uralhatod a saját fénykörnyezeted? Íme a legjobb trükkök!

Sajnos a világot nem válthatjuk meg, de saját életünk megváltoztatására mindig ott a lehetőség. Arról korábban beszéltünk, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen a testünk regenerációjához, a cirkadián ritmusunk (biológiai óránk) optimális működéséhez. Egészségünk érdekében tehát már azzal sokat tehetünk, ha az éjszakai órákban odafigyelünk a mesterséges fények blokkolására vagy egyenesen kiiktatására. 

Már csak az a kérdés, milyen trükköket alkalmazhatunk szemünk megóvása, tehermentesítése érdekében reggeltől estig?

  • Gyakoroljuk az egyszerű, de nagyszerű 20-20-20-as szabályt!

Ennek a trükknek az értelmében érdemes 20 percenként, nagyjából 20 másodpercen keresztül fókuszálni egy legalább 20 méter távolságra található tárgyra.

  • Dolgozzunk megfelelő fényben!

Teremtsünk nagyobb fényt a helyiségben, mint amelyet az éppen használt képernyők nyújtanak. Amennyiben lehetőségünk adódik, használjuk ki a kékfény szűrő funkciókat is!

  • Válasszunk optimális szemmagasságot az olvasáshoz!

A képernyő tetejének szemmagasság alatt kell lennie. Ennek köszönhetően lefelé tekintünk olvasás közben, amely kevésbé szárítja a szemfelszínt. Érdemes továbbá tükröződésmentes monitort használni!

A TrueDark Daylights és Daylights Pro szemüvegek a megfelelő mértékben blokkolják a nappali kékfényeket! Ez azt jelenti, hogy a sárga lencsék a kékfény 75%-át, míg a Pro szemüvegek a 40%-át szűrik – hiszen 100% kiiktatása nem javasolt napközben, mivel a természetes fény kék spektrumának egy része jótékony hatású.

Ezek a szuper eszközök hű társaid lesznek, amennyiben érzékeny vagy a kékfényre vagy sok időt kell eltöltened mesterségesen megvilágított helyiségekben.  A termékcsalád továbbá segíthet visszatérned az energikusabb, koncentráltabb munkavégzéshez! 

A TrueDark szemüvegeket kifejezetten neked ajánljuk, ha 

    • irodai munkát végzel/home office-ban dolgozol,
    • gyakran éjszakába nyúlóan tanulsz,
    • nehezen teszed le a telefonod lefekvés előtt,
    • e-sportoló/gamer vagy,
    • gyakran érzed magad stresszesnek, 
    • kismama vagy és gyakran fel kell kelned éjszaka,
    • az utazás a mindennapjaid része,
    • alvászavarral küzdesz,
    • fontos számodra a regeneráció alvás közben.

Szeretnél többet tudni az éjszakai regeneráció fontosságáról is? Olvasd el korábbi cikkünket a témával kapcsolatban!

Források:

  1. https://www.mee.hu/files/files/et2020-4.pdf
  2. https://www.egeszsegkalauz.hu/betegsegek/szembetegsegek/ovjuk-szemunk-vilagat-a-kek-feny-hatasa-latasunkra/f8g5vmj
  3. http://www.erdioptika.hu/szamitogepes-latas-szindroma/https://drnagymihaly.hu/hu/2021/09/20/megoldas-a-kepernyok-okozta-latas-szindromara/
  4. http://truedark.hu/