Blog

Miért fáradunk testmozgás közben?

2021.01.16 00:00
Miért fáradunk testmozgás közben?

Egy sporttevékenység végzésekor bizonyos ponton jelentkező fáradás többféle okból állhat elő, és jelzi a sportolónak, hogy az aktuálisan optimális tevékenységi zónájából kezd kilépni. A fáradás megjelenése ezért egyrészt függ a munka idejének nagyságától, másrészt pedig a munka intenzitásától.

Mi történik a fáradás fokozódásával?

  • romlik a mozgáskoordináció
  • csökken a figyelmi hatékonyság
  • nő a sérülésveszély
  • összességében csökken a teljesítmény

A fáradás optimális szintjének az edzésbe történő integrálása az edző számára nem mindig egyszerű feladat, de ez feltétele a sikeres adaptációs válasz létrehozásának.

Perifériás fáradás

A PERIFÉRIÁS FÁRADÁS SORÁN VALAMELY IZOMCSOPORT TARTALÉKAI KIMERÜLNEK, OKA AZ, HOGY AZ ADOTT RÉGIÓT A TÖBBIHEZ KÉPEST FOKOZOTTABBAN DOLGOZTATJUK.

A fáradás felléphet például azért, mert kimerülnek az adott izmok glikogéntartalékai hosszan tartó vagy sorozatos terhelés esetén, valamint az izomsejtek összehúzódáshoz szükséges Ca2+-tartalékai szintén depletálhatnak, ami a neuromuszkuláris funkció segítségével létrejövő kontrakció megvalósulását direkt hátráltató tényező – ezt is, mint fáradást észleljük.

Hasonlóan fáradást okoz az ideg-izom szinapszis neurotranszmitter-készletének a kimerülése, ami hosszan tartó munkavégzés miatt következhet be; magas intenzitású munkavégzéskor pedig a kreatin-foszfát-tartalék elfogyása is ilyen hatást fejt ki. A magas koncentrációjú tejsav szintén fáradást eredményez (itt most nem az általános vértlaktát-szintről van szó, hanem a lokális hatásról), mert a csökkenő szöveti pH csökkenti az izomkontrakció erősségét.

Központi fáradás

A KÖZPONTI FÁRADÁS SORÁN EGY ÁLTALÁNOS FÁRADTSÁGÉRZÉS GENERÁLÁSÁVAL TULAJDONKÉPPEN AZ AGY AVATKOZIK BELE A TEST MUNKAVÉGZÉSÉBE, MIVEL ÉRZÉKELI, HOGY AZ OPTIMÁLIS TELJESÍTMÉNYZÓNÁT MÁR ELHAGYTUK.

Ilyenformán tehát a központi fáradás idegrendszer-eredetű. Ha például a sportolás során túlzottan megemelkedik a testhőmérséklet, lecsökken a vér pH-értéke (savasodás), víztartalma, vagy egyéb paraméterekben – glükózszint, ionviszonyok, ammóniaszint, vér-ozmolaritás – történik fenyegető határérték-túllépés, az agy csökkenteni igyekszik a munkaintenzitást. Ezt általános fáradásként észleljük.

Mikor jelentkezik a fáradság?

Ennek jelentkezése hosszan tartó sporttevékenység (labdarúgómérkőzés, teniszmeccs, országúti kerékpározás, maratonfutás, triatlon, stb.) alatt tudatosan kitolható például energiát és különféle ionokat szolgáltató italok fogyasztásával, de sokszor pusztán vízpótlással is. Az állóképességi edzés hatására növekvő légzési hatékonyság általános következménye, hogy a melléktermékek felszaporodása is csökken, ez pedig kitolja mind a perifériás, mind a központi fáradás határait.

A fáradás és a szabadgyökök

A fáradás érzésének létrejöttében jelentős szerepet játszanak a szervezetben a fizikai stressz során képződött szabadgyökök is.

A SZABADGYÖKÖK PÁROSÍTATLAN ELEKTRONT TARTALMAZÓ, EZÉRT ERŐTELJESEN REAKCIÓKÉPES MOLEKULÁK, MELYEK SZINTE MINDEN, „ÚTJUKBA KERÜLŐ” MOLEKULÁVAL REAGÁLNAK, S ÍGY NAGYMÉRTÉKBEN KÁROSÍTHATJÁK ENZIMJEINKET VAGY A SEJTEK DNS-ÉT.

Mindamellett viszont, hogy a szabadgyökök rontják különböző fontos molekuláink működési hatékonyságát, nagyon lényeges szerepet játszanak abban, hogy olyan jelátviteli útvonalakat aktiváljanak, melyek antioxidáns hatást eredményeznek a szervezetben és vazoaktív tulajdonságuknak köszönhetően javítják az izom és egyéb szervek keringési viszonyait is terhelés alatt.

A szabadgyökök forrásának régebben a mitokondriumokat tartották, melyek a terminális oxidáció folyamán megnövekedett mennyiségű szabadgyököt termeltek volna, ez a nézet azonban mára megdőlt, mert bebizonyosodott, hogy a mitokondriumok hozzájárulása a szabadgyök-produkcióhoz igen csekély. Ugyanakkor ma sem teljesen tisztázott, hogy a mitokondriumok, az érfalak hámsejtjei és simaizomsejtjei mellett hol képződnek pontosan a szabadgyökök.

Védelem a szabadgyökök ellen

A SZABADGYÖKÖK ROMBOLÓ HATÁSÁT EGYRÉSZT A TESTBEN JELEN LÉVŐ NEM FEHÉRJE TERMÉSZETŰ ANTIOXIDÁNS MOLEKULÁK VÉDIK KI (BILIRUBIN, HÚGYSAV, MELATONIN, C-VITAMIN, E-VITAMIN), MÁSRÉSZT A SEJTEK ÁLTAL TERMELT ANTIOXIDÁNS HATÁSÚ FEHÉRJÉK.

Az edzésalkalmazkodás egyik fontos összetevője az, hogy e fehérjék révén növekszik a szervezetnek a szabadgyökök káros hatását semlegesítő kapacitása és ennek az alkalmazkodásnak éppen feltétele a terhelés következtében megemelkedő szabadgyök-koncentráció.

A fáradás lélektani hatása

A KÖZPONTI FÁRADÁS EGYIK, LÉLEKTANILAG KIEMELTEN FONTOS VONÁSA EGY OLYAN ÉRDEKES JELENSÉG, MELY ERŐSEN VESZÉLYEZTETI A SPORTOLÓ VERSENYEREDMÉNYÉT.

E pszichológiai hatótényező megjelenését vívóversenyeken végzett edzői (és versenyzői) megfigyelések rendszeresen alátámasztják. A jelenség abban áll, hogy a versenyzők magatartása nagyon magas pulzusérték (nagyjából 93–94%-os) felett sok esetben hirtelen megváltozik és az addigi összeszedett, ésszerű mozgásformák helyett elkezdenek logikátlan és hátrányos viselkedésformákat produkálni, tapasztaltságukkal összeegyeztethetetlennek tűnő, egészen elemi hibákat is vétve.

Kívülről úgy tűnik, hogy a versenyző egyszercsak elveszíti józan gondolkodását, és elfelejt mindent, amit addig tanult, mivel irracionális, „kezdőkre jellemző” és számára hátrányos mozdulatokat alkalmaz akkor, amikor pedig éppen a legerősebb taktikai figyelemre volna szüksége.