Blog

Célkeresztben a szuperélelmiszerek

2021.03.02 00:00
Célkeresztben a szuperélelmiszerek

Szuperélelmiszerek hallatán a legtöbb ember friss, “sosemlátott” egzotikus gyümölcsöket, azok préselt leveit és mindenféle magok keverékeit képzeli maga elé. Vajon tényleg ezek lennének olyan szuper hatással a szervezetünkre? Nem lehet, hogy egészen másfelé kellene keresgélnünk? Vizsgáljuk meg ezt a témát egy kicsit közelebbről!

Mi számít szuperélelmiszernek?

Chlorella, homoktövis, búzafű, acai bogyó – valószínűleg ezek lennének az első élelmiszerek, amelyek eszedbe jutnak a “superfood” kifejezés hallatán.

Bizony, ezek első ránézésre jónak tűnnek, viszont tudnod kell, hogy:

  • egyes esetektől eltekintve nem helyiek és nem szezonálisak,
  • a legtöbbjük anutritív, vagyis felszívódást gátló anyagokat is tartalmaz,
  • az összetételük számos esetben hiányos vagy minimum egyoldalú,
  • és sokszor csillagászati áruk is van.

A valódi szuperélelmiszer, amire senki nem gondol

A szükséges tápanyagok bevitele modern élelmiszeripari hulladékok közepette, valamint modern és rohanós mindennapjaink során folyamatosan akadályokba ütközik, gyakran ellehetetlenül.

PEDIG A CSODÁS TERMÉSZET AZ EMBERISÉGNEK VALÓDI SZUPERÉLELMISZERT IS ALKOTOTT: A BELSŐSÉGEKET, FŐKÉPP A MÁJAT, LEGINKÁBB A SZABADTARTÁSÚ MARHA MÁJÁT!

Önmagában a májról senkinek nem az jut az eszébe, hogy szuperfood, pedig valójában a természetben megtalálható egyik legmagasabb tápanyag-sűrűséggel bíró élelmiszerről van szó. Tudtad, hogy 20 dekagramm szabadtartású marhából származó máj rendkívül koncentráltan tartalmaz számos olyan tápanyagot, melyekből az emberek túlnyomó része hiányt szenved?

Mielőtt továbblépünk, tudnod kell, hogy…

Evolúciós szempontból nézve az ideális D-vitamin : A-vitamin arány 1:1

  • Mindkettőből legalább napi 4000 NE bevitele szükséges. Ugyanis ezek megfelelő mennyiségben, együttes alkalmazás esetén meggátolják egymás mellékhatásait, valamint egymás szervezetre gyakorolt pozitív hatásait is segítik.
  • Átlagosan 550 mg kolinra van szüksége a szervezetednek.
  • Nem mindegy, milyen típusú vasat juttatsz a szervezetedbe.
  • Ezeket a tápanyagokat növényi táplálékokkal, maradéktalanul, egyszerűen és megfelelő hasznosulással szinte lehetetlen pótolni.

A máj “titkos” összetevői

Retinol

Az A-vitamin aktív formája, mely többek között nélkülözhetetlen az egészséges bőr, a termékenység, a várandósság, a látás, az immunrendszer és a pajzsmirigy-működés szempontjából.

A FŰVEL TÁPLÁLT MARHA MÁJA RÁADÁSUL A TERMÉSZET EGYIK LEGKONCENTRÁLTABB A-VITAMIN FORRÁSA, MELYET A SZERVEZET KÖZVETLENÜL KÉPES FELHASZNÁLNI: A RETINOLT (RETINIL-PALMITÁTOT) AZ ANYAGCSERÉNEK NEM SZÜKSÉGES TOVÁBB ALAKÍTANIA – EZ NAGYON MAGAS, AKÁR 80 SZÁZALÉK FELETTI FELSZÍVÓDÁST IS EREDMÉNYEZHET.

A növényekben található karotinoidokat viszont szervezetünknek először retinollá kell alakítania, mely konverzió nagyban függ a genetikánktól. Így a növényi karotinoidok csupán 3 százalékos átlagos felszívódással rendelkeznek.

Kolin

A DNS-replikáció, az agyműködés és az egészséges idegrendszer elengedhetetlen tápanyaga, a fejlődő magzat neuroendokrin rendszere képtelen nélküle megfelelően fejlődni.

B12 és folát

Ez a két B-vitamin létfontosságú a metilációs folyamatokban, ami a génexpressziótól a neurotranszmitterek előállításán túl a méregtelenítő folyamatokig mindenhez rendkívül fontos.

Cink, réz és egyéb nyomelemek

Együttes bevitelük támogatja az immunrendszer működését, az anyagcserét, valamint az idegrendszert is. Egyetlen adag máj 3-6 napra elegendő rezet biztosíthat a szervezet számára.

Hem-vas

A szabadtartású ‘GRASS FED’ marha májában található vas közel a harmadát is képes hasznosítani a szervezet, míg vasforrásként a növényeket legjobb elfelejtenünk: a bennük található kémiai komplex kötésrendszer, valamint fitinsavak jelenléte miatt növényi, ún. nonhem-vas mindössze 2-2,5 százaléka hasznosul. Az emberek többsége ráadásul összességében túlzott mennyiségű vasat fogyaszt – de mindezt növényi, nem hasznosítható forrásból, így kétszeresen is nehéz helyzetbe hozza szervezetét.

A nem jó felszívódású növényi vasforrás:

  • Nem látja el a valóban vasat igénylő területeket és életfolyamatokat megfelelően vassal, így hiány keletkezik, valamint hasznosulás nélkül kering a szervezetben, mely toxikus.
  • A vas, önmagában kifejezetten oxidáló, roncsoló hatású anyag! Ezért is számít, hogy megfelelő szerkezetű vasból ideális mennyiséghez jusson testünk minden sejtje.

EZZEL SZEMBEN: EGYETLEN ADAG SZABADTARTÁSÚ MARHA MÁJA 2-3 NAPRA ELEGENDŐ MENNYISÉGŰ HEM-VASAT SZOLGÁLTAT TESTÜNK SZÁMÁRA!

A legnagyobb tévhit a májjal kapcsolatban

A ‘GRASS FED”, azaz szabadtartású marhamáj egy rendkívül fontos további tulajdonsága, hogy fehérjetartalma nem szorítja háttérbe a benne található többi tápanyag mennyiségét, ami a társadalmilag látványos túlzott fehérjefogyasztási szokások ismeretében kifejezetten előnyös; a máj kalóriára vonatkoztatott százalékos fehérjetartalma jóval kevesebb, mint egy sztenderd csirkemellfilé.

A belsőségek és így a máj is, kiszorultak modern étkezési szokásainkból, elvesztették népszerűségüket, pedig nagyszüleink még igen gyakran fogyasztották – gondoljunk csak például a hurkára! Számos félreértés és tévinformáció is kering emellett arról, hogy a máj “tele van toxinokkal” – ami egyszerűen nem igaz, főként szabadtartású, minősített takarmányt fogyasztó állatok esetében.

BÁR A MÁJ RÉSZT VESZ A TOXINOK FELDOLGOZÁSÁBAN, A MÉREGANYAGOK NEM A MÁJBAN, HANEM A ZSÍRSZÖVETEKBEN TÁROLÓDNAK, VAGY ÉPP  A VÉRBEN KERINGENEK.

Vidd haza

Összességében tehát hetente 2-3 alkalommal 20 dekagramm tiszta forrásból származó marhamáj fogyasztása nemcsak biztonságos, hanem egyenesen egy egészséges táplálkozás és étrend szerves része is. Ha az életviteled nem teszi lehetővé a belsőségek rendszeres fogyasztását, létezik rá innovatív megoldás is!