Blog

A kávé szép lassan a világ legnépszerűbb italává nőtte ki magát, ami nem véletlen. Milliók tapasztalják napi szinten a produktivitásra és fizikai teljesítményre gyakorolt pozitív hatásait, de kevesen tudják, hogy a kávéban a koffein mellett számos egyéb hasznos anyag található amik szintén kedvezően befolyásolják az egészségünket.

Október a Látás Hónapja. Ehhez kapcsolódóan szeretnénk visszatérni egy nagyon fontos és napjainkat igen meghatározó témakörre, a kékfényre. Mi a helyzet például a kékfény nemcsak egyénünket, de a világot érintő hatásával? És egyáltalán hogyan mérsékelhetjük a kék fényeket napközben?

Nem elégszel meg a 100 százalékkal, szeretnél inkább 110 százalékon teljesíteni? Számos dolgot kipróbáltál már, de nem jöttek a kívánt eredmények és változások – legyen szó fogyásról, mozgást követő pihenésről, alvásról vagy épp egy munkahelyi prezentáció elkészítéséről?

Napjainkban sok helyen találkozhatsz a ketogén diéta kifejezéssel, de elgondolkodtál már azon mit is takar ez az étrend? Lényegében a ketózis esetén a szervezet a zsírt használja fel, mint üzemanyagot a glükóz helyett, ezért a ketogén diéta jó alapot ad arra, hogy étkezési szokásaid megváltoztatásával az egészségesebb jövőd felé indulj.

A vitaminok létfontosságú vegyületek, melyek megfelelő mértékű bevitele elengedhetetlen az emberi szervezet számára. Mivel azonban rengeteg tévhit kering ezekről a médiában, érdemes áttekintenünk, az egyes vitaminok milyen funkciókkal rendelkeznek, illetve hogyan (miből és milyen formában) érdemes bevinni vagy éppen pótolni őket.

Az alvás az optimális egészség egyik alappillére. Az emberek azonban manapság sokkal kevesebbet és rosszabb minőségben alszanak, mint a múltban. A rossz minőségű és nem kielégítő mennyiségű alvás pedig összefügg a szívbetegségek, a 2-es típusú cukorbetegség, a depresszió és az elhízás kockázatának meredek emelkedésével. (1, 2, 3, 4)

A kollagén a legnagyobb mennyiségben megtalálható fehérje az emberi szervezetben. Számos különböző, elengedhetetlenül fontos szerepe van, ide tartozik például a bőr struktúrájának biztosítása és a vérrögképződés elősegítése is (véralvadás).

A halolajak koronázatlan királya évszázadok óta veretlen bajnok – modern korunkban is! Nézzük az 5 legfőbb tudományosan alátámasztott előnyét!

A nootropikumok (smart drug) olyan természetes vagy szintetikus anyagok csoportja, melyek javítják az agyi funkciókat. A név mögött két görög szó kombinációja sejlik fel: „noos” – ami annyit tesz: „elme” és „tropein” – azazhogy „felé”. Olyan kiegészítők, amelyek az elme megfelelő működésére pozitívan hatnak.

Szuperélelmiszerek hallatán a legtöbb ember friss, “sosemlátott” egzotikus gyümölcsöket, azok préselt leveit és mindenféle magok keverékeit képzeli maga elé. Vajon tényleg ezek lennének olyan szuper hatással a szervezetünkre? Nem lehet, hogy egészen másfelé kellene keresgélnünk? Vizsgáljuk meg ezt a témát egy kicsit közelebbről!

Hideg és megfázás: nonsense? Igen. Mélyen belénk rögzült az a gondolat, hogy a hidegben, főleg alulöltözötten meg fogunk fázni, hisz “hűvös őszi, téli hónapokban gyakori ez a betegség”. Számos nagymama esküszik az állig felhúzott pulóverre és a hidegtől rettegve ablakot sem nyitnak egy szellőztetés érdekében.

Az egészséges táplálkozásban ideálisan energiaszükségletünk jelentős részét zsiradékok adják és csak kisebb részét a szénhidrátok, ezért a minőségi zsírok választása és fogyasztása kiemelkedően lényeges. Különösen lényeges az omega 3 és 6 zsírsavak aránya, ezért ebben a cikkben először ezt a témát járjuk körül.

A mindfulness angol szó, magyarra általában tudatos jelenlétként vagy éber figyelemként fordítják. Alapvetően arra a folyamatra utal, amikor figyelmünket szándékosan a jelen pillanat tapasztalatai és eseményei felé fordítjuk, s a pillanatnyilag észlelhető belső és külső tapasztalatokat tudatosítjuk.

A törzsfejlődés egy adott fokán az idegrendszer két működési szakasza, az alvás és az ébrenlét váltja egymást. Az alvás nem jelenti az idegrendszeri működés felfüggesztését, hanem az ébrenléti működési mintázatot felváltja az alvási működési mintázat. Mind az alvásért, mind az ébrenlétért különböző idegrendszeri struktúrák felelősek.

Lavoisier munkássága nyomán több mint 200 éve ismert, hogy az állati és emberi élet fenntartásához oxigénre van szükség, és ezzel párhuzamosan szén-dioxid képződik. Az oxigén felvétele és a szén-dioxid leadása a tüdőben folyik: a gázcserét a légzőrendszer, a gázok szállítását pedig a vérkeringési rendszer biztosítja.

Egy sporttevékenység végzésekor bizonyos ponton jelentkező fáradás többféle okból állhat elő, és jelzi a sportolónak, hogy az aktuálisan optimális tevékenységi zónájából kezd kilépni. A fáradás megjelenése ezért egyrészt függ a munka idejének nagyságától, másrészt pedig a munka intenzitásától.

Kulcsfontosságú szerepet játszik mind a veleszületett, mind a szerzett immunitás szabályozásában egy speciális sejtfigyelő és biztonsági rendszer, az autófágia.

Egészségünk egyik legmeghatározóbb pontja a táplálkozás: mind testi-, mind lelki egészségünk szempontjából kiemelkedően lényeges. Az egészséges táplálkozás alapjait három fő elv nyújtja számunkra:

A cirkadián ritmus egy elég gyakran használt fogalom. A legtöbben tisztában vannak vele, hogy a saját belső óránkhoz, a bioritmusunkhoz van köze. De pontosan mit is jelent és mit befolyásol? Miért tartjuk az egyik legfontosabb életfunkciónknak?

Te tudod mi az a fényszennyezés? Nem árt tudni róla, hiszen mindannyian jelentős mértékben ki vagyunk téve neki. Mesterséges fényforrásaink megvilágítják otthonainkat, munkahelyünket, edzőtermeinket és bevásárlóközpontjainkat. A LED-képernyőkkel rendelkező digitális eszközeinknek köszönhetően a fény szó szerint a kezünkben koncentrálódik, amit folyamatosan az arcunk felé irányítunk. De hogyan védekezhetünk ellene?

A mikor majdnem fontosabb, mint a mit. Nagyon sok kérdést kapunk ezzel kapcsolatban, azt javasoljuk, a bonyolult életmódváltoztatási tanácsok helyett kezdj ezzel: próbáld az étkezéseid egy maxiumum 12 órás időszakba szorítani.