Blog

A ketogén étrend és az exogén ketonok előnye

2021.09.15 00:00
A ketogén étrend és az exogén ketonok előnye

Napjainkban sok helyen találkozhatsz a ketogén diéta kifejezéssel, de elgondolkodtál már azon mit is takar ez az étrend? Lényegében a ketózis esetén a szervezet a zsírt használja fel, mint üzemanyagot a glükóz helyett, ezért a ketogén diéta jó alapot ad arra, hogy étkezési szokásaid megváltoztatásával az egészségesebb jövőd felé indulj.

A keto diéta a legfrissebb kutatások szerint megvédi az egészséges sejteket, csökkenti a szervezetszintű gyulladást és a minden másodpercben keletkező tumoros sejteket következetesen kiéhezteti. Vagyis érdemes megismerkedni a ketonokkal, illetve a ketogén étrend alapjaival. Lássuk!

 

A ketogén étrenddel járó előnyök

A KETOGÉN ÉTREND RÖVIDEN ÖSSZEFOGLALVA EGY ZSÍRALAPÚ ÉTREND, MELY A SZERVEZET SZÁMÁRA SZÜKSÉGES MENNYISÉGŰ FEHÉRJÉT ÉS RENDKÍVÜL ALACSONY MENNYISÉGŰ SZÉNHIDRÁTOT TARTALMAZ.

Hagyományos ketogén diéta esetében a bevitt kalóriák 75 százaléka származik zsírból, 20 százaléka fehérjéből és 5 százaléka szénhidrátból.

A ketonok és a ketogenezis 

De ássunk kicsit mélyebbre a témában és vizsgáljuk meg mik is azok a ketonok és mi szükséges a ketózis beindításához. 

A KETONOK TULAJDONKÉPP OLYAN SZERVES VEGYÜLETEK, AMELYEKET FŐLEG A MÁJSEJTEK ÁLLÍTANAK ELŐ ZSÍRSAVAKBÓL (ÉS KIS RÉSZBEN AMINOSAVAKBÓL) 24 ÓRA ÉHEZÉST KÖVETŐEN ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁSKÉNT. A KETONTESTEKET ELŐÁLLÍTÓ FOLYAMAT NEVE A KETOGENEZIS, MELYNEK FŐ SZABÁLYOZÓ HORMONJAI AZ INZULIN ÉS A GLUKAGON. 

Azt még érdemes megjegyezni, hogy az inzulin gátolja a zsírbontást és a ketogenezist, ugyanakkor a glukagon stimulálja azt. A ketontestek metabolikusan ráadásul hatékonyabbak a szőlőcukornál, ami azt jelenti, hogy több energiát gyorsabban és hatékonyabban képesek nyújtani. Ezek a molekulák létfontosságú szerepet játszanak a szervek (szív, vázizmok, vese) és az agy energiaforgalmában.

További érdekesség, hogy egy háromnapos böjt után az összes energiaigény legalább 30–40 százalékát a ketonok fedezik testünkben, illetve böjt vagy ketogén diéta során az agy a szükséges energia legalább 60–70 százalékát szintén ketonokból látja el. A máj azonban – bár képes ketonokat termelni -, nem tud jelentős mennyiséget felhasználni belőlük. Nagyjából egy hétbe telik, mire a szervezet a glükózról (vércukorról) mint energiaforrásról a ketonokra, tágabb értelemben a zsírra át tud állni.

Milyen előnyökkel jár a ketózis?

  • Az étvágy és az általános fizikai aktivitás mértéke növekedni kezd!
  • Csökken az összkoleszterin, az LDL és a HDL koleszterin szintje normalizálódik.
  • Jelentősen csökken az inzulinszint és az inzulinszerű növekedési faktor 1, avagy egy bizonyos ráknövekedést serkentő molekula koncentrációja. 
  • Az inzulinfüggő cukorbetegeknél az inzulinigény akár 75 százalékkal csökken.
  • A daganatképződést serkentő faktorok mennyisége mind redukálódik.
  • daganatos és gyulladásos sejtek növekedése és képződése lassul vagy egyenesen meggátlódik, továbbá a szervezet általános egészségi állapota is javul.

A ketogén diétát követők sokszor jelentős súlycsökkenésről számolnak be, miközben nem veszítenek az izomtömegből. Azonban a ketózis azoknak is hasznos, akik hízni szeretnének, hiszen a nagyon vékony testalkatú embereknél az életmód hatására súlygyarapodás is felléphet.

Tanulmányozzuk a ketonokat

A KETONTESTEK OXIGÉNTARTALMÚ, SZERVES, VÍZOLDHATÓ MOLEKULÁK, MELYEKET A MÁJ – GLIKOGÉNRAKTÁRAINAK FELHASZNÁLÁSÁT KÖVETŐEN – A KETOGENEZIS FOLYAMATA SORÁN TERMEL HOSSZAN TARTÓ (24 ÓRÁN TÚLI) ÉHEZÉS, INTENZÍV TESTMOZGÁS, ALKOHOLIZMUS, VAGY KEZELETLEN/NEM MEGFELELŐEN KEZELT 1-ES TÍPUSÚ CUKORBETEGSÉG ESETÉN.

A ketonok izgalmas és fontos részet képzik a ketogén diétának. A ketontestek, vízoldhatóságuknak hála, könnyen szállíthatók a májon kívüli szövetekbe és szervekbe, ahol a sejtanyagcsere során rendkívül nagy mennyiségű energiát szolgáltatnak. Az agyi idegsejtek ideális esetben a ketontestek által biztosított energia felhasználásával is tökéletesen működnek. Normális életműködések esetén a máj mindig termel ketontesteket, melyeket a májon kívüli szövetek hasznosítanak. 

A ketózis típusai

Táplálkozási, funkcionális ketózis

A ketózis az az élettani anyagcsere-állapot, amikor a vérben a ketonok mennyisége meghatározó mértékűvé emelkedik. A ketózist lehet ún. táplálkozási, funkcionális ketózis, amely élettanilag egészséges állapot: főként alacsony szénhidrát- és magas zsírtartalmú étrend követésénél alakul ki. Ez az eset egyáltalán nem veszélyes, sőt kifejezetten egészséges tud lenni. Köszönhetően a ketózis számos élettani előnyeinek, amiket már fentebb is kiemeltünk.

Cukorbetegség során fellépő ketózis

A ketózis sajnos kóros folyamatok eredménye is lehet, ilyen a cukorbetegség során fellépő ketózis. Amikor az 1-es típusú cukorbeteget akut biológiai stressz (fertőzés, szívroham vagy fizikai trauma) éri, vagy nem ad be elegendő inzulint, végzetes kiszáradás fenyegetheti a szervezetet a ketonok magas vérbeli koncentrációja miatt (15-25 mM). Az alacsony szénhidráttartalmú étrendből származó ketózis biztonságosságát orvosok, kutatók és a média gyakran megkérdőjelezik, ugyanakkor fontos tisztázni, hogy az étrendi szénhidrátokra biológiai értelemben nincs szükség, a máj fentebb említett anyagcsere folyamataival végtelen mennyiségű energiát lehet előállítani.

Mik azok az exogén ketonok?

Az exogén ketonok kívülről bevitt ketontesteket jelentenek táplálékkiegészítő formájában. Amikor a szervezet nincs a ketózis állapotában, a kívülről bevitt ketonok a ketózis állapotát imitálhatják és energiát szolgáltatnak. Ezáltal könnyebbé tehetik a ketogén diétára való átállást vagy az állapot fenntartását. Ami igazán jól tud jönni akkor, ha az ember a  maximumot szeretné kihozni magából. 

Maximális teljesítmény és lenyűgöző regeneráció

Az élsport kihívásai az emberi teljesítőképesség határait feszegetik, szinte megmagyarázhatatlan eredményekkel. Megfogalmazódhat bennünk a kérdés: mi van a háttérben? A megoldást több tényező mellett a sokat vitatott exogén ketonok is jelenthetik. 

A korai ketonitalokat az Oxfordi Egyetemen készítették el az amerikai hadsereg megbízására 2003 tájékán. Ezt követően a sportvilágban is nagy igény mutatkozott a ketonok táplálékkiegészítőként való alkalmazhatóságára. A 2012-es londoni olimpia környékén profi kerékpárosok kezdték el használni, azóta olyan nagy csapatok számára jelentenek hasznos és állandó kiegészítőt, mint a Sky és a Jumbo-Visma. A Leuveni Egyetem professzora, Peter Hespel és munkatársai által készített tanulmány szerint a ketonok használata 15 %-os teljesítménynövekedést okozhat és javítja a sportolók regenerációját.

Az exogén ketonok használatának számos előnye van: 

  • megnövelik a zsírégetés mértékét 
  • gyorsítják a fogyást
  • javítják az alvásminőséget és a regenerációs folyamatokat
  • a jobb koncentráció és agyműködés mellett kiegyensúlyozottabb pszichés állapotot, hangulatot is segítik megőrizni
  • kiválóan oldják a szorongást
  • a teljesítménynövelésben, erő- és állóképesség fejlesztésben is nagyon eredményesen működnek közre 
  • hatékonyak az étvágy csökkentésében is

A ketontestek és a bélhámsejtek

Számos tényező tevékenyen hozzájárul hozzá tevékenyen ahhoz, hogy a gyomor- és bélrendszerünk jól működő, egészséges egység legyen. Az egészséges emésztőrendszer alapvető feltétele az optimális immunfunkcióknak és sejtjeink működésének. Ehhez azonban a testünknek fenn kell tartania a változatos mikroorganizmusokat, valamint a felépítő sejteket, a bélhámsejteket.

Mik azok a bélhámsejtek és miért fontosak?

A bélhámsejtek fontos és egyben érdekes tulajdonsága, hogy néhány naponta leválnak és megújulnak, és emellett számos élettani funkciót látnak el. Szerepet játszanak többek között:

  • táplálék megemésztésében, a tápanyagok felszívásában.
  • Az elektrolitok és a víz vérkeringési rendszerbe való juttatásában.
  • A sejtek valóságos gátat és határőrséget alkotnak, vagyis megakadályozzák a káros anyagok bejutását a véráramba.
  • Az immunrendszer egyik nagy csomópontját alkotják: védekező választ indítanak a kórokozók megjelenése esetén.
  • Megfelelő áteresztést biztosítanak, így kiemelkedő szerepük van a szivárgó-bél szindróma megakadályozásában és a szoros sejtkapcsolatokból álló barrier fenntartásában. Ha ugyanis a kapcsolatok sérülnek, a véráramba esetlegesen beszűrődő méreganyagok teljes testet érintő gyulladást és tüneteket okoznak és indítanak el.

A BÉLHÁMSEJTEK TEHÁT FELSZÍVJÁK, MEGKÖTIK A TÁPANYAGOKAT, ÍGY VÉGSŐ SORON A TESTÜNK TÖBBI SEJTÉJÉT LÁTJÁK EL TÁPANYAGOKKAL.

Mi táplálja a bélhámsejteket?

A bélhámsejtek alapvető energia- és tápanyagforrásai a ketontestek és a glutamin,

Hogy juthatnak a bélhámsejtek megfelelő mennyiségű ketontesthez?

  • Ketogén étrenddel, 
  • Exogén keton kiegészítőkkel, és/vagy
  • Rezisztens rostok, nem emészthető szénhidrátok fogyasztásával juthatnak.

A ketogén diéta kulcs lehet a PCOS, inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kezelésében

 Egy 2019-es orvoskongresszuson 180 orvosnak és dedikált egészségügyi szakembernek tartottak előadásokat arról, hogy mennyire hatásos a PCOS, inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kezelésében a 160 g szénhidrát diétát alkalmazni.

Sokan a több rostban és komplex szénhidrátban látják a vércukorstabilizálás optimalizálását,  azonban úgy tűnik, az igazi megoldás az eredeti ketogén-paleolit étrend által létrejövő ketózis.

Ketogén-paleolit diéta

A ketózist sokféleképpen el tudjuk érni: böjt, ketogén vagy LCHF táplálkozás (alacsony szénhidráttartalmú és magas zsírtartalmú ételek fogyasztása), exogén ketonok és sportolás hatására szintén kialakulhat. 

A KETOGÉN-PALEOLIT DIÉTA ÁLTAL GENERÁLT KETÓZIS EGY HETES IDŐIGÉNYÉT ÉS FŐKÉNT A KETO-FLU TÜNETEIT – MELYEK A KETÓZISHOZ VEZETŐ ÚT SORÁN MEGJELENŐ TÜNETEK: AZ AGYI KÖD, A GYENGESÉG, AZ IZZADÁS ÉS AZ ÉMELYGÉS NEHÉZSÉGEIT – HIDALJÁK ÁT AZ EXOGÉN, KÜLSŐLEG BEVITT KETONOK.

Ilyen külsőleg bevitt, azaz exogén ketonok a Perfect Keto termékcsalád

A ketonok önmagukban csökkentik a vércukorszintet. Ezzel tehát igen hatékony eszközzé válhatnak a vércukorstabilizálásban, miközben imitálják a valódi ketózist.

Persze, ez nem jelenti azt, hogy élelmiszeripari hulladékot kell fogyasztani, hiszen “úgyis van keton”. A táplálékok molekulái kiváltják hatásukat így is, úgy is: ez a vércukorszintet segít nyugton tartani.

Záró gondolatok

A keto diéta lényege tehát, hogy a visszafogott szénhidrát bevitel mellett a zsírok fogyasztása előtérbe kerül. A low-carb étrend mellett így a szénhidrátraktárak kiürülnek és beindul a ketózis. Amennyiben viszont azt érezzük, hogy bár szeretnénk, de képtelenek vagyunk a ketogén étrendet magunkévá tenni, az exogén ketonok, azaz a táplálékkiegészítőkből bevitt ketontestek segíthetnek. 

Források

Henderson, P., van Limbergen, J. E., Schwarze, J., & Wilson, D. C. (2011). Function of the intestinal epithelium and its dysregulation in inflammatory bowel disease. Inflammatory bowel diseases, 17(1), 382-395.

Windmueller, H. G., & Spaeth, A. E. (1978). Identification of ketone bodies and glutamine as the major respiratory fuels in vivo for postabsorptive rat small intestine. Journal of Biological Chemistry, 253(1), 69-76.

Duée, P. H., Darcy-Vrillon, B., Blachier, F., & Morel, M. T. (1995). Fuel selection in intestinal cells. Proceedings of the Nutrition Society, 54(01), 83-94.

Ardawi, M. S. M. (1988). Glutamine and ketone-body metabolism in the gut of streptozotocin-diabetic rats. Biochemical journal, 249(2), 565-572.