Blog

A csukamájolaj 5 tudományosan bizonyított egészségügyi előnye

2021.05.25 00:00
A csukamájolaj 5 tudományosan bizonyított egészségügyi előnye

A halolajak koronázatlan királya évszázadok óta veretlen bajnok – modern korunkban is! Nézzük az 5 legfőbb tudományosan alátámasztott előnyét!

Magas A- és D-vitamin-tartalom

A tőkemájolaj nagy részét az atlanti tőkehal májából vonják ki. A tőkehal májának olaját évszázadok óta használják ízületi fájdalmak enyhítésére és az angolkór kezelésére, mely gyermekeknél törékeny csontozat kialakulásához vezethet (3). Bár a tőkehalmájolaj halolaj-kiegészítő, egészen más, mint a szokványos halolajak. A megszokott halolajat a zsírosabb halak, például a tonhal, a hering, a szardella és a makréla – szöveteiből vonják ki, míg a tőkehalmáj olajat a tőkehal májából. Ezen halmáj gazdag zsírban oldódó vitaminokban, például A- és D-vitaminban, melyek lenyűgöző tápanyagprofilt biztosítanak.

Egy evőkanál – 14 gramm – csukamájolaj a következőket is biztosítja (4):

  • Energia: 122 kcal
  • Zsír: 13,5 gramm
  • Omega-3 zsírsavak: 2664 mg
  • Egyszeresen telítetlen zsír: 6,3 gramm
  • Telített zsír: 3,1 gramm
  • Többszörösen telítetlen zsír: 3 gramm
  • A-vitamin: 13502 IU
  • D-vitamin: 1350 IU

A csukamájolaj hihetetlenül tápláló, egyetlen evőkanál nagyjából a napi átlagos beviteli mennyiség – 4000 IU – harmadát nyújtja számunkra. Az A-vitaminnak számos szerepe van a szervezetben, beleértve az egészséges szem, az agy működésének és a bőr egészségét is (5). A  a D-vitamin egyik legjobb táplálékforrása, melynek fontos szerepe van a csontok egészségének kalcium-felszívódás általi szabályozásával történő fenntartásában (ehhez természetesen elengedhetetlen a K-vitamin is, ebben az esetben nincs is szükség étrendi kalciumon túl extra kalciumbevitelre).

A TŐKEHALMÁJOLAJ NAGYON TÁPLÁLÓ, VALÓSÁGOS VITAMINBOMBA – SZUPERFOOD A JAVÁBÓL!

Csökkentheti a gyulladást

A gyulladás természetes folyamat, mely segíti a testet a fertőzések leküzdésében és a sérülések gyógyításában.

Sajnos bizonyos esetekben a gyulladás alacsony intenzitással ugyan, de hosszadalmasan elhúzódhat – ez krónikus gyulladás néven ismert, mely rendkívül káros és növelheti a magas vérnyomás és számos betegség, például szívbetegségek és metabolikus kialakulási kockázatát is (6). A tőkehalmájban található omega-3 zsírsavak csökkenthetik a krónikus gyulladást azáltal, hogy “elnyomják” az azt elősegítő fehérjék működési intenzitását – ide tartoznak a TNF-a, az IL-1 és az IL-6. A tőkehal májolaj A- és D-vitamint is tartalmaz, amelyek erős antioxidánsok. Csökkenthetik a gyulladást azáltal, hogy megkötik és semlegesítik a káros szabad gyököket. Érdekes, hogy a tanulmányok azt is kimutatták, hogy az A- és D-vitaminhiányos embereknél nagyobb a krónikus gyulladás kockázata (7).

A TŐKEHALMÁJ-OLAJBAN TALÁLHATÓ OMEGA-3 ZSÍRSAVAK SEGÍTHETNEK ELNYOMNI A KRÓNIKUS GYULLADÁST ELŐSEGÍTŐ FEHÉRJÉKET. A TŐKEHAL MÁJOLAJ SZINTÉN KIVÁLÓ A- ÉS D-VITAMIN-FORRÁS – MINDKETTŐ ANTIOXIDÁNS TULAJDONSÁGÚ IS EGYBEN!

 

Javíthatja a csontok egészségét

Hihetetlenül fontos az egészséges csontok fenntartása az életkor előrehaladtával, a minőségi és mennyiségi csonttömeg veszteség 30 éves kor után kezdődik – ez később törésekhez is vezethet, főleg a csökkent vagy nem jelentkező hormetikus stressz – mozgás, terhelés – hiányában. A tőkehalmájolaj remek étrendi D-vitamin-forrás és csökkentheti az életkorral összefüggő csontvesztést – segíti a kalcium bélből történő felszívódását és beépülését – természetesen a K-vitamin és egyéb kofaktorok elengedhetetlenek! Különösen fontos ez az Egyenlítőtől távol élő emberek számára, mivel a bőrük az év  hat hónapjában nem kap elég napfényt a D-vitamin szintetizálásához (8).

A TŐKEHALMÁJ OLAJA GAZDAG D-VITAMINBAN, MELY SEGÍTI AZ ERŐS ÉS EGÉSZSÉGES CSONTOK FENNTARTÁSÁT. KÜLÖNÖSEN FONTOS EZ AZOK SZÁMÁRA, AKIK AZ EGYENLÍTŐTŐL TÁVOL ÉLNEK!

Csökkentheti az ízületi fájdalmat és javíthatja a reumás ízületi gyulladás tüneteit

A rheumatoid arthritis egy autoimmun betegség, melyet az ízületek károsodása jellemez. Jelenleg nincs gyógymód a reumás ízületi gyulladás ellen, de tanulmányok szerint a tőkehal májolaj csökkentheti az ízületi fájdalmat és javíthatja a reumás ízületi gyulladás tüneteit, például az ízületek merevségét és duzzanatát (9). Egy tanulmányban 43 ember három hónapig napi 1 gramm kapszulát vett be a tőkehalolajból. Megállapították, hogy a reumás ízületi gyulladás tünetei csökkentek, – például a reggeli merevség, a fájdalom és a duzzanat (9). 

Egy másik, 58 egyénnel végzett tanulmányban a kutatók azt vizsgálták, hogy a tőkehalmájolaj használata csökkentené-e a reumás ízületi gyulladás okozta fájdalmat olyan mértékben, hogy a betegek csökkenthessék a gyulladáscsökkentő gyógyszerek használatát. A vizsgálat végére a csukamájolajat szedők 39% -a kényelmesen, több mint 30% -kal csökkentette gyulladáscsökkentő gyógyszerek használatát!!! (10).

Kutatók szerint a tőkehal májolajban található omega-3 zsírsavak hozzájárulhatnak az ízületek gyulladásának csökkentéséhez és a károsodásuk elleni védelemhez.

A TŐKEHALMÁJ-OLAJ HASZNÁLATÁVAL A RHEUMATOID ARTHRITISBEN SZENVEDŐK GYULLADÁSOS TÜNETEI NAGYMÉRTÉKBEN CSÖKKENTHETŐK.

Támogathatja a szem egészségét

A látásvesztés hatalmas egészségügyi probléma, világszerte több mint 285 millió embert érint. Számos oka van annak, hogy az emberek elveszítik látásukat, de a két fő ok a glaukóma és az életkorral összefüggő makuladegeneráció (AMD). Mindkét betegség krónikus gyulladásból származhat. A tőkehal májolajban található omega-3 zsírsavakról és az A-vitaminról azonban kimutatták, hogy védenek a gyulladás okozta szembetegségek ellen. Állatkísérletek azt mutatták, hogy az omega-3 zsírsavak csökkentik a glaukóma kockázati tényezőit, például a szemnyomás és az idegkárosodás kialakulásának mértékét. Egy másik, 666 emberen végzett kutatás során a kutatók azt találták, hogy azoknál a személyeknél akik a legtöbb omega-3 zsírsavat fogyasztották, 17% -kal alacsonyabb a korai AMD és 41% -kal alacsonyabb a késői AMD kockázata.

Továbbá, az A-vitaminban gazdag étrend csökkentheti a glaukóma és az AMD kockázatát, összehasonlítva az alacsonyabb A-vitamin-tartalmú étrendekkel. Egy kutatásban, amelyen 502, 55 éves és annál idősebb ember vett részt, a kutatók azt találták, hogy a legtöbb A-vitamint fogyasztóknál sokkal alacsonyabb a glaukóma kockázata, mint azoknál, akik a legkevesebb A-vitamint fogyasztották.

Az A-vitamin tartalom nagyon előnyös, azonban érdemes D-vitaminnal és egyéb kofaktorokkal együttesen tekinteni rá, egymagában könnyen okozhat toxicitást. Erre a célra is tökéletes a tőkehalmájolaj!

A TŐKEHALMÁJ-OLAJ AZ OMEGA-3 ÉS AZ A-VITAMIN KIVÁLÓ FORRÁSA, MINDKETTŐ MEGELŐZHETI A GYULLADÁSOS SZEMBETEGSÉGEK, PÉLDÁUL A GLAUKÓMA ÉS AZ ÉLETKORRAL ÖSSZEFÜGGŐ MAKULADEGENERÁCIÓ (AMD) KIALAKULÁSÁT 

Vidd haza

Heti 15 dkg tőkehalmáj, vagy 2-3 evőkanál csukamájolaj kifejezetten egészséges és egy komplex, kiegyensúlyozott étrend szerves része. Ha azonban a halak illatával gond lenne, van erre kifejezetten innovatív megoldásunk.